Ennek az írásnak az is lehetne a címe, hogy „tanúsítókavalkád”. No, de sebaj, majd a következőnek! Most talán egy kis tanúsító-história.
A felkésztéssel még nincs készen a rendszerépítés (bármennyire is szeretnénk)! Munkánkat ugyanis meg kell mérettetni, annak eredményét értékeltetni kell. Hogy kivel, hogyan, mennyiért, stb., nos a kérdések itt is záporoznak. Ígérem, itt most nem írásbeli „tanúsítástani” alaptanfolyam fog következni. Mindösszesen csak néhány „nemárttudni” ismeret a lövészárok széléről. Hogy miért mindjárt a lövészárok?
Miért, a bankok, a biztosítók, a mobilcégek, az internetszolgáltatók, az ingatlankereskedők, a hitelközvetítők, a hipermarket-láncok, stb. nem lőnek? Vagy felsoroljak még 50-60 szakterületet? Ugye-ugye. Ma Magyarországon mindenki, minden üzletágban lő. Akkor majd pont a tanúsítók nem ragadnak puskát! Eddig soha nem tapasztalt mozgás, átrendeződés indult ugyanis meg a tanúsítási piacon is. Mint ahogy azt már más üzletágaknál is megfigyelhettük az elmúlt években, évtizedben, vagy éppen az ún. „rendszerváltozás” után, ill. azóta tulajdonképpen folyamatosan.
Nézzük akkor kis magyar tanúsító-történelmünket. Amikor megnyílt a világ (és ezzel együtt a piac is) számunkra is és lehetett menni Gorenjéért Bécsbe az utánfutós Wartburggal, sok minden másért is kimentünk, de annál több minden meg bejött hozzánk. Egyenesen házhoz jött, mint a postás. Emlékszik? De hogy a saját portánk előtt söpörjünk, kisvártatva – úgy főleg ’96 táján – megtalált minket az a csodálatos „izó” is. Tudjuk, az a csodaszer, amitől majd ezután már minden cég sokkal jobb lesz. Kis túlzással tömeges igény keletkezett a szabványos, tanúsítható minőségmenedzsment rendszerek iránt. Igen ám, de ennek kielégítéséhez minimum két aspektusában – a felkészítéshez és a tanúsításhoz - szakemberek, szakcégek is kellenének, vagy mifene.
Ekkor aztán gombamód kezdtek szaporodni a különböző rendű és rangú (de többségében meglehetősen alacsony színvonalú) tanfolyamok, képzések, előadások, stb., amelyek aztán valósággal ontották a minőségügyi szakemberek (szaktanácsadók, szakmenedzserek, szak … -ok) százait. Ezek egyik része aztán felkészítői felöltőt, másik része tanúsítói palástot öltött magára. (A palást mégiscsak előkelőbb, nem?) Persze a megfelelően komoly - mondhatni minőségi - megjelenés mégiscsak céges formában az igazi, ugyebár. (Felkészítő még lehet akár egyéni vállalkozó is, de tanúsító minimum Bt. kell, hogy legyen.) Alapítsunk akkor, de nagyon gyorsan „qua” elő-, vagy utótagú felkészítő/tanácsadó, ill. valamilyen „cert”-es tanúsító céget. Így aztán olyan „minőségiek”, meg „certifikátosak” leszünk, hogy csak na!
Kémeik jelentése alapján kiszagolták ezt a (és most marketingeskedjünk egy kicsit!) döbbenetesen növekvő – addig kielégítetlen - piacpotenciált a multik is, meglátva benne azt az ún. piaci rést, azt a fogyasztói szegmenst (szegmentumnak is mondják jobb helyeken) is, amelyet aztán célközönségnek kikiáltva, reklám- és PR-programmjaikkal „targetálva” különböző értékesítési csatornáikon keresztül el kívántak érni. (Mit elérni, egyenesen lerohanni, bekebelezni!) Persze mindezt a kiemelkedően magasnak ígérkező profitráta ellenállhatatlan vonzásában természetesen, már ahogy az a multiknál szokásos, ugye.
Egy szónak is száz a vége,
Igen ám, de időzzünk el egy kicsit az egyik legfontosabb (ha van egyáltalán ilyen, hogy legfontosabb) marketing tényezőnél, az értékesítési csatornák kérdésénél. Mert a vevőt ugye először el kell érni! De tényleg, hogyan is aknázzuk ki ezt a „célpiac-kincsesbányát”? Mert fizetőképes kereslet nemcsak arra szokott lenni, ami hasznos, jó, előnyös, hanem a divatosra is.
Nézzünk szét egy kicsit a foci házatáján! Onnan már sok jó recept jött, hátha most is van ilyen. Ráadásul a német, a francia, a stb. foci elég jó is mostanában. Hogy ti. saját nevelés, vagy kész játékos? Ezúttal az analógia egy kicsit sántít, a dilemma nem is igazi, hiszen nincs is alternatíva. Ugyanis lássuk be a Lajtától keletre nincsenek kész játékosok - auditorok, de még csapatok – tanúsító cégek – sem.
Már ez is probléma, drága Uraim? Dehogy probléma, sőt! „Joint venture”, vagy leány - ez egyre megy. Kicsi alaptőke, nagy profit - ez meg nem mindegy. Nagy mellény, meg kicsi költség (főleg bér) – ez is jó így, ugye? Hogyne lenne, hiszen új üzletágat hozunk létre, vagy nem? Majd megtanítjuk ezeknek, hogy azt a bűvös „izót” se nem eszik, se nem isszák. Sőt, még hálásak is lesznek! Van itt sok-sok szépreményű, meg tiszta tekintetű, de főleg kemény f… magyar legény, hát akkor, nosza. Gyorsított tanfolyam, mini napidíj, maxi vizsga, kicsi meló, nagy dohány, hát akkor mi kell még?
A bajnokság be is indult. Igaz, először csak néhány nemzetközi csapattal, döcögősen, de beindult. Majd egyre több csapat jelentkezett, először csak amatőrök, majd jöttek a profibbak és megjöttek legprofibbak is. A nemzetközi bajnokság nemzeti csapatokkal bővült. Aztán sárga, majd piros lapok, átigazolások, eltiltások, csődök, stb. Ahogy ez már ilyenkor lenni szokott.
Meg persze a lövészárok, de erről a következő történetben. Ahogy mondani szokták: folyt. köv.!
Törőcsik Ignác